• Facebook
  • Newsletter
  • Kanał RSS
  • EN
  • Zmiana wielkości czcionki
  • Zmiana kontrastu
  • Drukuj
Formularz wyszukiwania
  • Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Babicach
  • ePUAP

Bezpłatne szkolenie informatyczne dla nauczycieli

18 lutego 2011
Czy można skutecznie uczyć się na odległość? Zdecydowana większość małopolskich pedagogów . . .
     Czy można skutecznie uczyć się na odległość? Zdecydowana większość małopolskich pedagogów, którzy ukończyli szkolenie e-learningowe w ramach projektu „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie wykorzystania technologii informacyjnej” przekonuje, że tak. Do tej pory kwalifikacje informatyczne podniosło już 78 osób. Zaś kolejne 60 zdobywa w ten sposób nową wiedzę. Nabór na nowe szkolenia e-learnongowe wciąż trwa.  Organizatorzy czekają na zgłoszenia.
     Realizowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie we współpracy z małopolskim Kuratorium Oświaty i Urzędem Marszałkowskim szkolenia dla nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych są innowacyjną odpowiedzią na trendy zaznaczające się we współczesnej edukacji. Chodzi o wykształcenie nowoczesnego nauczyciela, który sprawnie posługuje się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi w pracy z uczniem. Jedną z dróg ku temu wiodących jest właśnie nauczanie na odległość (e-edukacja). Przeszkolony tą metodą nauczyciel otrzyma narzędzia do pracy, w podobny sposób, ze swoimi wychowankami.
     Zaproponowane przez WUP szkolenia mają charakter mieszany („blended - learning"). Są połączeniem nauczania zdalnego z tradycyjnymi metodami. Ich uczestnicy prócz samodzielnej pracy na platformie zdalnego nauczania Moodle spotykają się wykwalifikowanym trenerem-wykładowcą na zjazdach konsultacyjnych.
- Spotkania konsultacyjne są potrzebne nie tylko po to, aby indywidualnie omówić problemy, przed którymi stanęli poszczególni uczestnicy. Na pierwszych konsultacjach kursanci zapoznają się m.in. z platformą zdalnego nauczania. Kolejne obejmuje realizację trudniejszych partii materiału. Na trzecim i czwartym spotkaniu realizujemy zadania związane z przeprowadzeniem lekcji z użyciem technologii informacyjnej – wylicza Ireneusz Kuprowski, trener DZN szkolący w systemie e-learningowym.
Udział w szkoleniach jest całkowicie bezpłatny. Kursanci otrzymują również nieodpłatnie trzytomowy podręcznik, w oparciu o który opracowano materiał szkoleniowy. Treść szkolenia obejmuje zagadnienia związane z wykorzystaniem komputera, Internetu oraz multimediów w pracy zawodowej nauczyciela.  Kurs trwa 16 tygodni i obejmuje 80 godzin indywidualnej pracy na platformie Moodle. Zaliczenia odbywają się drogą elektroniczną. Dodatkowo uczestnicy e-learningu mają możliwość nieodpłatnego zdawania egzaminu ECDL START.  
     Czy e-learnig jest trudny? Jednym z podstawowych warunków jest posiadanie przez uczestnika podstawowej wiedzy z zakresu technologii informacyjnej.
- E-learning jest dla niektórych wyzwaniem. Uczestnicy muszą mieć po prostu przygotowanie informatyczne. Młodzi nauczyciele nie mają z tym większych problemów - mówi trener Kuprowski.
Kolejnym wyzwaniem, przed którym stają kursanci jest systematyczna, samodzielna praca w domu. Na naukę trzeba wygospodarować przeciętnie pięć godzin tygodniowo. Uczestnik musi więc wykazać się dużą samodyscypliną.
     I warunek natury technicznej. Uczestnicy e-kształcenia powinni mieć w domach dobrej jakości łącza internetowe. Przy edukacji na odległość dobra łączność to podstawa.
     Nauczyciele, którzy zdecydowali się na informatyczne kształcenie na odległość chwalą tę metodę.
- Zdecydowałam się na metodę e-leraningową  ponieważ już korzystałam z tego rodzaju szkoleń i byłam zadowolona. Taka forma daje mi większą swobodę i lepsze dysponowanie swoim czasem. Sama decyduję kiedy i ile czasu poświęcam na szkolenie. Tę formę kształcenia oceniam na bardzo dobry z plusem. Jej podstawowe zalety to: wygoda dla "uczniów" mających też inne zobowiązania oraz lepsza komunikacja między uczącymi się. Zawsze można zasięgnąć opinii i porady w danej chwili poprzez gadu- gadu, skape’a, maile. E-learning pozwala pracować we własnym tempie. Materiały audiowizualne pozwalają na powrót do danego materiału albo tylko jego części – mówi Anna Maria Ciepły ucząca w I LO w Olkuszu.
Jej zdaniem e-learning jest dobrą alternatywa dla tradycyjnych kursów. Pozwala na indywidualne kierowanie własną edukacją.  
     Czy umiejętności zdobyte na kursie e-learningowym znajdują odzwierciedlenie w pracy dydaktycznej przeszkolonych nauczycieli?  Czy wykorzystują je w praktyce dydaktycznej?
- Staram się, aby były obecne w większości tematów: jeśli nie bezpośrednio na lekcji, to zadaję takie prace domowe, które uczeń musi przesłać mi emailem albo musi zrobić zadanie w Internecie – zaznacza Anna Ciepły.  
Tak więc warto skorzystać z tej formy samokształcenia, jaką jest e-learning.
     Wszelkie informacje na temat informatycznego szkolenia e-learningowego znajdziecie Państwo na stronie www.nauczyciele.mos.krakow.pl
Anna Kasprzyk